UAB Digital Repository of Documents 6 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
52 p, 2.1 MB Los gimnasios de Barcelona durante el reinado de Isabel II (1837-1868) / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Durante el período liberal español en la ciudad de Barcelona se manifestó la emergencia de una nueva culturalidad que nació de las eventualidades de una sociedad compleja y depositaria de signos históricos diferenciales. [...]
During the Spanish liberal period in the city of Barcelona the emergency of a new style of culture which came as a result of a complex society with historical features that set it apart. This cultural style could be seen in industrial, urban and economic growth, but also in the arts, recreational activities and also in ideology and politics. [...]

2020 - 10.14516/FDP.2020.011.009
El Futuro del pasado, Vol. 11 (2020) , p. 305-355  
2.
22 p, 384.2 KB La educación patrimonial, una cuestión de futuro. reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica / González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
El patrimonio está presente en el entorno. Se convive con él. Está ahí. Se consume. Se disfruta. Se mira. Pero ¿se es consciente de por qué está ahí? ¿cómo ha llegado hasta el presente? ¿quién decidió que se conservara? ¿y cómo se hizo? ¿por qué se continúa preservando? ¿qué aporta?¿qué función tendrá en el futuro? ¿las generaciones futuras querrán respetarlo y mantenerlo? A veces estas preguntas, aparentemente fáciles, no tienen una respuesta simple. [...]
The heritage is present in the environment. He lives with him. It is there. It is consumed. It is enjoyable. It looks. However, are you aware why it is there? How did you get to the present? Who decided to keep it? And how was it done? Why does it continue to be preserved? What does it give us? What role will it have in the future? Will future generations want to respect and preserve it? Sometimes these seemingly easy questions do not have a simple answer. [...]

2019 - 10.14516/fdp.2019.010.001.004
El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 123-144  
3.
38 p, 502.2 KB Enseñar historia, educar la temporalidad, formar para el futuro / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo de este artículo es analizar y valorar la importancia de la enseñanza y el aprendizaje de la historia para la construcción del futuro personal y social de los niños y niñas, de la juventud de nuestras sociedades democráticas. [...]
The aim of this paper is to analyze and value the importance of teaching and learning history to build children's own personal and social future, the future of young people in our democratic societies. [...]

2019 - 10.14516/fdp.2019.010.001.001
El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 19-56  
4.
23 p, 350.9 KB La enseñanza de las ciencias sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: Estado de la cuestión y resultados de una investigación / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
La enseñanza de las ciencias sociales a partir de problemas sociales tiene su origen en las propuestas de Dewey, que fueron aplicadas, en especial, en los cursos de historia de los años 50 y 60 del siglo pasado. [...]
Social studies education based on social issues has its origins in Dewey's proposals, that where mainly applied in history courses in the 50's and 60's of the last century. Later on, there was made a distinction between two teaching and researching lines. [...]

2019 - 10.14516/fdp.2019.010.001.002
El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 57-79  
5.
30 p, 719.6 KB Aprender desde la experiencia histórica. Representaciones del profesorado sobre el uso de la historia oral como estrategia didáctica / Meneses Varas, Belén. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo aborda la experiencia histórica (EH) como un aspecto fundamental en la construcción del conocimiento histórico escolar. El objetivo del estudio es definir el significado de EH desde la didáctica de las ciencias sociales, reconocer su relación con la formación del pensamiento histórico y las formas de desarrollarla en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [...]
This article discusses the results of a qualitative research of the historical experience (HE) as a fundamental aspect of the student's construction of the historical knowledge. The goals of this study were: to define the meaning of the HE from the perspective of the didactic of social sciences, recognize its relationship with the development of the historical thinking and learn how to develop it in the processes of teaching and learning. [...]

2019 - 10.14516/fdp.2019.010.001.009
El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 257-286  
6.
36 p, 474.7 KB Institucionalización del fútbol en el ejército español (1919-1920) : orígenes del patrioterismo futbolístico nacional / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Olivera Betrán, Javier (INEFC Barcelona)
El objeto de estudio se centra en analizar cómo, cuándo y por qué se incorporó e institucionalizó el fútbol en el ejército español y cuál fue su incidencia en su posterior desarrollo y masificación. [...]
The object of study focuses on analysing how, when and why was incorporated and institutionalized football in the Spanish army and what was its impact on further development and overcrowding. From the original texts and critical discourse analysis offer an original interpretation of this process from the social historical, when football becomes a subtle instrument for the underlying branches of government. [...]

2016 - 10.14516/fdp.2016.007.001.018
El Futuro del pasado, Num. 7 (2016) , p. 497-532  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.